Dag 48

Vandaag werd ik pas wakker rond een uur of 11. Ik heb ontbeten en ben daarna op avontuur gegaan. Ik ben door de verschillende straatjes en kleine paden gelopen. Omdat het heel warm was ben ik weer terug gegaan naar het hostel voor een douche en schone kleren. Omdat ik wel wat meer wilde doen ben ik naar het monkey forest gelopen. Dat was een groot bos met tempels en allemaal wilde aapjes. Ik heb daar een hele tijd rondgelopen en genoten van de prachtige uitzichten. Op een gegeven moment sprong er zelfs een aapje op me maar die keek alleen of ik wat leuks in mijn zakken had. Omdat er niks in zat ging die er ook snel weer af. Ik heb nog even rondgelopen en ben toen terug gegaan naar het hostel. Ik heb daar even gezeten en ben daarna met 2 anderen war gaan eten. Bij terugkomst heb ik nog even gewassen en weer gedouched wantja het was heel warm. Toen ik dit verhaal begon te typen kwam mijn kamer genoot met haar broek half aan de kamer in rennen met "ER ZIT EEN SLANG IN DE BADKAMER". Dus nadat we daar een tijdje mee hebben gezeten. We hadden mensen die hier werkten er bij gehaald maar die wisten ook niet hoe en wat. Vervolgens stond onze kamer vol mensen en is de slang waarschijnlijk door de afvoer terug gegaan. Na deze adrenaline verwekkende gebeurtenis ben ik gaan slapen. (Zie foto's voor de slang)

Dag 47

Vandaag was het tijd om van hostel te verplaatsen en ben ik rond 10 uur opgestaan. Ik besloot bij het hostel te ontbijten maar tijdens het ontbijt begon het te regenen. Helaas bleef de regen maar doorgaan waardoor ik niet zonder drijfnat aan te komen kon verplaatsen. Ik raakte in gesprek met een andere reizigster en heb een hele tijd met haar zitten praten. Rond een uur of 5 besloot ik toch maar de regen te trotseren en richting het volgende hostel gegaan. Onderweg heb ik bij een plaatselijk restaurantje gegeten. Ook had ik een typisch balinees toetje van een soort pannekoek met gecarameliseerde kokosrasp. Daarna ben ik verder gelopen richting het hostel en heb daarn nog met meerdere reizigers gepraat. Daarna ben ik gaan slapen.

Dag 46

Vandaag ben ik rond 10 uur opgestaan en heb eerst met een fruitsalade ontbeten. Daarna heb ik wat spullen gepakt en een scooter gehuurd. Omdat ik niet een goede navigator ben ging ik op zoek naar een sim kaart voor 4g. Dit was nog best een opgave omdat het een speciale hindoe dag was waardoor veel winkels dicht waren. Eenmaal 1 gevonden ging ik richting een heilig water tempel. Het was heel druk en een local verwees mij door om eerst naar een bepaalde tuin te gaan. (Vanaf dit moment begon het te regenen) Daar aangekomen werd mij door een local van alles verteld over soorten koffie, thee en cacao die daar werden verbouwd en bewerkt. Ook over een dier dat koffiebonen in zijn geheel doorslikt in combinatie met fruit waarvan de uitwerpselen werden gebruikt om koffie te maken. Ze liet me ook zien hoe de koffie werd bewerkt van plukken tot poeder. Na deze rondleiding kreeg ik een gratis proeverij met alles wat ze daar verkochten. Voor de koffie van het dier moest je wel extra betalen maar dat heb ik maar gelaten. Na vele verschillende aparte en lekkere smaken geproeft te hebben was het tijd om terug te gaan naar de tempel. Ondertussen had ik al een uur gewacht tot de stortregen over ging. Dit gebeurde maar niet en ik was zelf toch al nat dat ik besloot met een plastic zak om mijn tas door te gaan. Bij de tempel heb ik een zuiveringsritueel gedaan waarbij je een stuk of 16/17 fonteinen had. Je stond in water in de rij en ging langs alle fonteinen. Eerst moest je je mond spoelen dan je hoofd wassen en daarna je hoofd afspoelen. En dat dus bij elke fontein behalve 11 en 12 want die waren speciaal. Na zo'n 45 minuten in het koude water te staan en daarvoor ook al nat te zijn was het best wel koud. Ik heb warme noodlesoep gegeten en heb een kimono gekocht voor extra warmte. Daarna ben ik nog naar de rijstvelden gegaan en heb ik nog geschommeld. Ik had nog een stukje terug te gaan en ben toen maar terug gegaan. Ik heb nog even gezwommen en avondgegeten. Daarna gewoon nog even rustig koffie gedronken en gepraat met medereizigers. Daarna ben ik gaan slapen.

Dag 45

Vandaag was het weer tijd om een stukje verder te reizen. Dus na weer ingepakt te hebben en wat overleg bij de Bali had ik vervoer van Kuta naar Ubud. Onderweg zijn mijn chauffeur en ik langs een grote waterval gegaan. Daar hebben we een tijdje rondgekeken en foto's gemaakt. Na een tijdje kwamen we aan in Ubud. Daar heb ik ingecheckt en even gezeten. Daarna ben ik even door de buurt gaan lopen en heb ik een tempel bekeken. Daarna heb ik even gewinkeld en ben ik teruggegaan. Niet veel later ging ik naar een traditionele dansshow. Het eerste deel was vooral theater achtig en op het laatst deed iemand nog een echte traditionele dans. Het was al redelijk laat en heb nog even avond gegeten en met het thuisfront gebeld. Daarna ben ik gaan slapen.

Dag 44

Vandaag ben ik rond 10 uur opgestaan en ben rustig aan wat rond gaan lopen. Ik ging voor een brunch bij een bbq tent waar ik eindelijk weer een lekkere fruitshake kon drinken. Na te hebben geluncht ben ik naar het strand gegaan. Het duurde niet lang voordat ik een lokaal bedrijfje vond wat surfles gaf. Dus zo gezegd zo gedaan heb ik een surfles gehad. Na zo'n 2.5 uur peddelen opstaan en golven trotseren was ik best wel moe. Ik heb met de locals nog een tijdje gezeten en ben toen naar het hostel gegaan. Na me te hebben opgefrist en nog even langer te hebben gerust ben ik op zoek gegaan naar avondeten. Ik vond een duits restaurant en heb daar een redelijk Nederlandse maaltijd gegeten; aardappels, groenten en een gordon bleu. Daarna liep ik nog even rond en besloot mijn oksels te laten waxen. En ja zoals verspeld doet dit veel meer pijn dan je wenkbrauwen epileren. Maarja we hebben voorlopig even haarloze oksels. Daarna ben ik terug gegaan naar het hostel en heb ik nog even serie gekeken en ben toen gaan slapen.

Dag 43

Vandaag ben ik opgestaan rond een uur of 11 en ben toen verhuisd naar een ander hostel. Ik kon daar nog niet inchecken maar mocht gelukkig wel mijn bagage achterlaten. Omdat het al lunchtijd was en ik sinds gisteren 5 uur niks maar had gegeten besloot ik eerst te gaan lunchen. Ik kwam langs een cafeetje en daar heb ik de eerste balinese koffie gedronken en geluncht. Daarna ging ik de buurt verkennen maar stopte ik al snel weer omdat ik besloot mijn haar te laten vlechten. Dit duurde zo'n 3 uur. Omdat ik toch niet zoveel kon besloot ik er maar een soort spa dagje van te maken en tegelijk mijn nagels etc. te laten doen. Na de lange zit en een nieuw kapsel besloot ik eerst maar terug te gaan naar het hostel. Daar heb ik ingecheckt en heb ik even gezeten en wat dingen uitgezocht. Vervolgens ben ik naar een lokaal tentje gegaan voor avondeten. Daarna heb ik nog door wat winkeltjes gekeken en ben ik terug gegaan naar het hostel. Daar heb ik nog wat gepraat en ben toen gaan slapen.

Dag 42

Vandaag is het weer tijd om door te gaan naar de volgende locatie. Ik ben rond half 10 opgestaan en ben na het ontbijt richting het vliegveld gegaan. Na ingecheckt te hebben moest ik maar een uurtje wachten tot het boarden. Rond een uur of half 5 kwam ik aan in Kuala Lumpur. Dit was mijn overstap plaats en hier moest ik zo'n 2/3 uurtjes wachten. Na een nieuw boarding proces zat ik weer in het vliegtuig. Ik kwam rond een uur of 11 aan in Bali. En ben toen direct naar het hostel gegaan en ben gaan slapen.

Dag 41

Ik ben rond een uur of 8 opgestaan en nadat ik mezelf had uitgecheckt ben ik naar de bus gegaan. Met 14 mensen in een minibus gingen we naar Sepilok. Een opvangcentrum voor oerang oetangs die bijv. gevangen werden gehouden etc. en weer werden getraint om in het oetwoud te kunnen leven. In het busje ontmoette ik een aantal mensen die uit hetzelfde (nieuwe) hostel kwamen. We zijn samen naar binnen gegaan en hebben gezien hoe de oerang oetangs gevoederd werden en soms heel dicht bij kwamen om te kijken wie wij nou waren. Er waren een aantal moeders met kleintjes en normaal formaat oerang oetangs. Maar er was 1 grote alfa en die was ook echt groot! Na uitgebreid te hebben gekeken zijn we naar een (ik ben de naam van de beren vergeten) mini beren opvangcentrum gegaan (met hetzelfde doel). Nadat we een heel verhaal over de verschillende beren hadden gekregen zijn we gaan lunchen. We besloten nog een keer terug te gaan naar de oerang oetangs voor de 2e keer voederen. Ook dit gaf mooie en grappige momenten. Bij deze keer kwamen ze echt naast je op de reling zitten dat een ranger je praktisch moest redden. Dit gebeurde heel humaan door geluiden dat ze terug de bomen in gingen. We zijn toen weer met 14 mensen in de minibus terug gegaan. Daar heb ik ingescheckt en ben daarna wat gaan eten. Na de tijd heb ik nog even met de anderen gepraat en ben toen gaan slapen.